Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

Současné školství je mrtvé. Reformujme ho.

Když jsem byl malý, bývaly na podzim husté ranní mlhy, kdy bylo vidět sotva na pár kroků. Na cestě do školy jsem si představoval, že z té mlhy se ta strašlivá obludná školní budova nakonec nevynoří. Prostě ji mlha pohltí. Navždy. A já budu moct jít domu a věnovat se tomu, co mě baví.

Bohužel tahle představa se nikdy nenaplnila a já do škol chodil celých dvacet let. S odstupem času jsem si začal klást otázku, co mi vlastně jednotlivé školské stupně daly? Co dobrého jsem se tam naučil, a co z toho jsem skutečně použil ve svém dospělém životě? Postupně jsem si začal uvědomovat, že dobrého jen pomálu. Zato obecně jsme si všichni odnášeli mnoho neužitečných neuróz, pocitů neschopnosti, ponížení či zbytečnosti o řadě fóbií nemluvě.
Děti milují nové informace. Chtějí se dozvídat nové věci, učit se novým činnostem. Ale škola je to odnaučí. Systém represí, což jsou známky a poznámky, případně nejrůznější tresty v podobě dalšího domácího úkolu nebo znemožňování ze strany učitele, v nich poměrně rychle vypěstuje odpor k jakýmkoliv formám vzdělání. Takže největší devizou je, že se nakonec naučí nějak proplouvat, aby na přijatelný výsledek vynaložili co nejméně energie. A hlavně, aby nebyly moc na očích.
Chtělo by to změnu. Ale potíž je v tom, že nikdo neví, co to změna znamená. Jak zamést a uhladit to, co nefunguje? Kam schovat všechny ty bubáky, kteří se nastřádali v systému od dob Marie Terezie a které rozmnožila moderní, modernější a nejmodernější byrokracie? Díky strachu, že změnou se něco zásadně pokazí, jsou jakékoliv reformátorské pokusy za dlouhá desetiletí jen lakováním a parfémováním mrtvoly.
Všichni jsme svědky neustálých pokusů změnit „cosi“, aby to vypadalo jako „hodně veliké“. Devítiletky vystřídají osmiletky, aby se pak zase vrátilo devět tříd základní školy. Děti přežily množinový systém, aby ho pak další zase opustily. Čeština má také své drobné odbočky. A všechno tohle se za desítky let vždy nazývalo reformou.
Nejvýraznější snahou o změnu jsou k nám dovezené jiné vzdělávací systémy, které staví na moderních přístupech k výuce jako Montessori či Waldorfské školy. Jenže stejně nakonec naráží na státem stanovené vzdělávací osnovy. Navíc státní správa má stále tendenci všechny jiné formy vzdělávání zakázat. Nebo alespoň jakýmkoliv způsobem znemožnit jejich fungování. Příkladem jsou třeba lesní školky. Takže tak jako tak se musíte učit vlastně to samé. Všichni reformátoři vůbec nepochopili, co je ve skutečnosti úkolem reformátora.
Myslím, že zásadní změnou by mělo být, že dětem by se ve škole mělo líbit. Spisovatele Eduarda Štorcha známe především jako autora dětské dobrodružné literatury a jeho Lovce mamutů si snad pamatuje, alespoň ze školní povinné četby, každý. Málokdo ví, že byl významným školským reformátorem. Založil svou školu, kde se děti vzdělávaly zcela jiným způsobem než bylo do té doby zvykem ve všech prvorepublikových školách. Jeho „Dětská farma“ na Libeňském ostrově, byla mezi dětmi tak oblíbená, že na ně neplatila pohrůžka, že zůstanou po škole, ale že půjdou domů. Jak myslíte, že dopadl. Úřady jeho činnost nakonec zakázaly.
Nejradikálnějším pojetím reformy vzdělání byl projekt Summerhill v Anglii. Zakladatel a ředitel vycházel z předpokladu, že děti potřebují především lásku a podporu. Proto je nikdo nenutil učit se. A někteřé děti, deprimované z předchozích škol se neučili třeba dva roky a nikdo je do toho nenutil. Důvěra v takové žáky s nimi nakonec dělala divy. Rozvíjela se přirozená touha po poznání. Pojetí demokracie pak došlo tak daleko, že kolektivní rozhodnutí na kterém se podílely i děti, musel respektovat i sám ředitel. I když se mu to mnohdy nelíbilo. Zdá se vám to jako příliš novátorské a zbytečně pokrokové? Ale kdeže. Summerhil byl založen v roce 1921 a funguje dodnes.
Třeba v Německu existuje řada škol Neue Schule inspirovaných právě Summerhillem, kde si třeba žáci vybírají výuku podle toho, jak je dokáže vyučující zaujmout. Pokud je nezaujme, končí. Z našeho pohledu si tam děti dělají co chtějí, ale všichni tam chodí rádi. Žádné represe, ponižování, nesmyslné domácí úkoly, poznámky. Jenže kde tedy začít? Jak změnit výuku? Co vypustit a co ponechat?
Vraťme se k pojmu reforma. Pochopíme-li význam spojení dvou slov re-forma, všechno nám třeba začne být jasnější. RE-FORMA je tedy „návrat k původní formě“. A tady bychom měli začít. Vrátit se k tomu, co bylo na samém počátku vzdělávání. Zapomeňme na chvíli na všechny představy a zkušenosti ze svého vlastního života. Odhoďme stranou všechny svoje „ale“, všechny plané obavy „co bude…“. Když takhle nemáme před sebou nic, ale vůbec nic, můžeme si říci, co všechno potřebujeme k tomu, abychom obstáli v životě. Co z toho, co jste se v životě učili používáte velmi často nebo denně?
Inspirujme se konceptem Unschoolingu – nevzdělávání. Dítě na základní škole potřebuje rozvíjet své talenty a touhu získávat nové informace. Měli bychom je tedy s láskou podporovat ve všem, co je baví. Zahodit známkování, které stejně nic neříká o jejich opravdovém potenciálu. Číst psát a počítat se naučí samy s naší minimální podporou. Měli bychom je vést k tomu, aby se uměly srozumitelně vyjadřovat. Ukazovat jim, jak svět, příroda a lidská společnost funguje. Být jim průvodci, ne mentory. Co si z toho zapamatují a co je skutečně zaujme, bychom měli nechal na nich. To, co je bavit nebude, jim nevyčítat a hlavně jim to nevnucovat. A být jim příkladem. Protože tak, jak se chováme my k nim a mezi sebou, budou se chovat, až vyrostou, i ony. Jaké vztahy vytváříme, takové vztahy budou mít.
Všechny možné větné rozbory, historii, chemické vzorce a sloučeniny, odmocniny, integrály, rovnice, a další k běžnému životu nepotřebné věci, by se měli učit až tehdy, když se samy rozhodnou stát se třeba matematiky, chemiky, fyziky či jazykovědci. Tedy během střední a vysoké školy. Veřte, že jim to pak půjde samo.
Zreformovat současné školství je jednoduché. Ale zároveň nepředstavitelně složité. Jen si uvědomte, jak se vám z té představy, že děti si budou dělat co chtějí, ježí chlupy po celém těle. Jak ego ve vaší hlavě burácí, že na děti musí být člověk přísný. Co z nich bude, když jim nedáme pravidla, když je nebudeme nutit? Budou se jen flákat! Nejsme schopni opustit staré představy jen kvůli svému vlastnímu strachu z nového. Strachu, který každý rád znovu a znovu vytáhne jako poslední argument, aby nemuselo dojít k žádné zásadní změně.

Jen pro ty strachy budeme raději do nekonečna kupit nepotřebné na jednu hromadu? Lakovat a vonět stále tu stejnou zdechlinu a doufat, že se nám ji jednoho dne s velkou pompou podaří oživit? Jak myslíte, že tahle naše snaha dopadne?
Mirek Vojáček
www.mirekvojacek.cz

Autor: Mirek Vojáček | pátek 30.1.2015 21:00 | karma článku: 14,22 | přečteno: 710x
  • Další články autora

Mirek Vojáček

Zapomenutí hrdinové lockdownu

Na počest nasazení zdravotníků září Petřínská rozhledna. Je dobře vzdát jim hold za nezměrné úsilí. Je však zajímavé, jak společnost zapomíná poděkovat těm, kteří nesou náklady koronakrize. Poděkovat živnostníkům a podnikatelům.

2.12.2020 v 8:47 | Karma: 18,95 | Přečteno: 378x | Diskuse| Společnost

Mirek Vojáček

Koronavirový fanatismus a Králíček Jojo (Reflexe nebezpečnosti KoronaVíry)

Králíček Jojo je malý roztomilý sladký desetiletý nácek. Je nasáklý nacistickou ideologií jak houba i přes to, že jeho milující maminka je „normální“. Věří v absolutní vítězství třetí říše.

27.11.2020 v 8:52 | Karma: 23,88 | Přečteno: 678x | Diskuse| Společnost

Mirek Vojáček

Koronavirové hyeny řádí

Koronavirus zaútočil. Jsme omezeni v pohybu. Lidé se snaží vydat ze sebe to nejlepší a pomáhají, jak se dá. Třeba jen láskou a dobrým slovem. Ale exekutor číhá na příležitost i teď. V tomto státě je totiž možné opravdu všechno.

3.4.2020 v 10:25 | Karma: 26,42 | Přečteno: 1226x | Diskuse| Společnost

Mirek Vojáček

Jak JXD našel svého šmejda

Měl jsem sen. Na mou přednášku přišel JXD. S jistotou kobry si vyhlédl svou kořist. Bylo to tak snadné, nemohla se bránit. Já jsem byl tou obětí.

20.2.2019 v 11:01 | Karma: 31,47 | Přečteno: 2908x | Diskuse| Společnost

Mirek Vojáček

Máme monopol na vysvobození?

Jeho dech, tak těžký a namáhavý, se pozvolna začal zklidňovat. Seděl jsem vedle něho. V meditační vizi jsem ho provázel Phowou – přenosem vědomí. Vše, celý svět se náhle projasnil, jako by byl prozářen vnitřním světlem.

24.1.2019 v 11:11 | Karma: 21,67 | Přečteno: 594x | Diskuse| Společnost
  • Nejčtenější

Tři roky vězení. Soud Ferimu potvrdil trest za znásilnění, odvolání zamítl

22. dubna 2024,  aktualizováno  14:47

Městský soud v Praze potvrdil tříletý trest bývalému poslanci Dominiku Ferimu. Za znásilnění a...

Moderní lichváři připravují o bydlení dlužníky i jejich příbuzné. Trik je snadný

18. dubna 2024

Premium Potřebujete rychle peníze, pár set tisíc korun a ta nabídka zní lákavě: do 24 hodin máte peníze na...

Takhle se mě dotýkal jen gynekolog. Fanynky PSG si stěžují na obtěžování

21. dubna 2024  16:37

Mnoho žen si po úterním fotbalovém utkání mezi PSG a Barcelonou postěžovalo na obtěžování ze strany...

Školu neznaly, myly se v potoce. Živořící děti v Hluboké vysvobodili až strážníci

22. dubna 2024  10:27

Otřesný případ odhalili strážníci z Hluboké nad Vltavou na Českobudějovicku. Při jedné z kontrol...

Prezident Petr Pavel se zranil v obličeji při střelbě ve zbrojovce

19. dubna 2024  15:44

Prezident Petr Pavel se při střelbě na střelnici v uherskobrodské České zbrojovce, kam zavítal...

Nejednáme. Na obzoru je stávka soudních pracovníků, požadují vyšší platy

25. dubna 2024

Premium Odvádějí vysoce odbornou práci, musejí skládat speciální zkoušky, někdy sami vypracovávají drobná...

Pokroková nenávist k Židům. Jak se z univerzit v USA staly filiálky Hamásu

25. dubna 2024

Premium Na elitních amerických univerzitách vyhánějí Židy takovým stylem, že to tam vypadá jako v Německu...

Karafiátovou revoluci zažehla jediná píseň. Portugalsko vyvedla z diktatury

25. dubna 2024

Málokterá revoluce je spojena s písní a květinou, jako se to stalo té portugalské. Před 50 lety se...

Chtěl se odpálit během olympiády v Paříži. Ve Francii zatkli 16letého hocha

24. dubna 2024  22:47

Kriminalisté ve Francii v úterý zadrželi 16letého mladíka francouzské národnosti, který na...

Akční letáky
Akční letáky

Všechny akční letáky na jednom místě!

  • Počet článků 51
  • Celková karma 0
  • Průměrná čtenost 1974x
Malíř a autor knihy Univerzální zákony života.
Žijeme ve světě, který stále balancuje na ostří nesvobody. Svoboda a neohroženost začíná až tehdy, když se zbavíme všech drobných i velkých strachů. Pak nás nemůžou zotročit ani vnější okolnosti. Mým přáním je, abychom byli všichni skutečně svobodní. www.mirekvojacek.cz